Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Sobota, 21 kwietnia 2018 r.

Dzień powszedni - wspomnienie św. Anzelma, biskupa i doktora Kościoła Abelarda, Aleksandry, Anastazego, Anzelma, Apollina, Apoloniusza, Bartosza, Bartłomieja, Feliksa, Konrada, Żelisława Czytania z Pisma Świętego: Dz 9, 31-42; Ps 116B (115), 12-13. 14-15. 16-17; J 6, 55. 60-69 W synagodze w Kafarnaum Jezus powiedział: Moje ciało – to prawdziwy pokarm, a krew moja – to prawdziwy napój. Wielu tedy uczniów, usłyszawszy to, mówiło: Trudna to mowa!Któż może jej słuchać? A Jezus, skoro tylko zauważył, że uczniowie poczęli szemrać, rzekł do nich: To już tym się gorszycie? [A cóż będzie], gdy zobaczycie Syna Człowieczego wstępującego tam, gdzie był przedtem? Tylko duch daje życie, ciało zaś na nic się nie przyda. Słowa, które Ja do was wypowiedziałem, są i duchem, i życiem. Wśród was są jednak tacy, którzy nie mają wiary. Jezus wiedział bowiem od początku, którzy to są ci, co nie mają wiary. Wiedział też, kto miał Go wydać. Rzekł tedy do nich: Oto dlaczego powiedziałem wam: Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli nie zostało mu to dane od Ojca. Wtedy odeszło wielu Jego uczniów i już Mu nie towarzyszyli. Zapytał więc Jezus Dwunastu: Czyż i wy chcecie odejść? Na to rzekł Szymon Piotr: Panie, do kogóż pójdziemy? Przecież to Ty masz słowa życia wiecznego. A myśmy uwierzyli i zrozumieli, że Ty jesteś Świętym Boga.

Biblia Warszawsko-Praska, J 6,55.60-69

Biblia Pauperum na Narodzenie Pańskie

2015-12-24, Niderlandzka Biblia Pauperum, 1395-1400

Na Narodzenie Pańskie Biblia Pauperum (szerzej o Biblii Pauperum w notatce na Zmartwychwstanie Pańskie) daje nam naukę sięgając do typologii starotestamentalnej, traktując tekst Starego Testamentu profetycznie, jako zapowiedź zbawczej misji Chrystusa.

Sięga zatem do Księgi Wyjścia, do historii powołania Mojżesza. Krzak, w którym objawia się Bóg płonie, ale nie spala się, nie spopiela. Twórcy typologii Biblii Pauperum widzą w tym wydarzeniu figurę Marii, która mimo, że wydała na świat Zbawcę, to nie doznała uszczerbku na integralności swego ciała. Nie ma o tym mowy w kanonie ksiąg Nowego Testamentu, lecz historię tę opowiada apokryficzna Protoewangelia Jakuba: położna potwierdza dziewictwo Marii tuż po wydaniu na świat Jezusa.

Drugim typem jest zdarzenie z Księgi Liczb – 12 lasek przywódców plemion judzkich złożono na noc w Namiocie Spotkania przed Arką Pańską. Wybraństwo Boże Aarona na najwyższego kapłana ujawnia się poprzez wydanie żywych liści i kwiatów w ciągu nocy. Tak też Bóg wybrał Marię na matkę swego Syna. Nie stało się to ludzką miarą, lecz Boską, w sposób nadprzyrodzony.

Jedno, co zostaje nam zrobić, to radośnie zaśpiewać razem z prorokiem Izajaszem:

Naród kroczący w ciemnościach
ujrzał światłość wielką;
nad mieszkańcami kraju mroków
światło zabłysło.
Pomnożyłeś radość,
zwiększyłeś wesele.
Rozradowali się przed Tobą,
jak się radują we żniwa,
jak się weselą
przy podziale łupu.
Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo
i drążek na jego ramieniu,
pręt jego ciemięzcy
jak w dniu porażki Madianitów.
(...)
Albowiem Dziecię nam się narodziło,
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju.
Wielkie będzie Jego panowanie
w pokoju bez granic
na tronie Dawida
i nad Jego królestwem,
które On utwierdzi i umocni
prawem i sprawiedliwością,
odtąd i na wieki.
Zazdrosna miłość Pana Zastępów tego dokona.

Zaś przy okazji zwierzęcej asysty Narodzenia Pańskiego, warto przypomnieć symbolikę osła i wołu, które oznaczają: osioł interpretowany bywa jako Synagoga, Kościół Boży, który zamyka uszy na Dobrą Nowinę i pozostaje w starej wierze, wół natomiast – jako Ecclesia - nowotestamentalny Kościół Chrystusowy.

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »