Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Środa, 20 czerwca 2018 r.

Adalberta, Baltazara, Bogny, Bożeny, Florentyny, Franciszka, Hektora, Jana, Makarego, Michała, Rafała Czytania z Pisma Świętego: 2 Krl 2, 1. 6-14; Ps 31 (30), 20. 21. 24; Mt 6, 1-6. 16-18 Pamiętajcie, by nie spełniać dobrych uczynków na oczach ludzi po to, by je podziwiano. W przeciwnym bowiem razie nie otrzymacie zapłaty od Ojca waszego, który jest w niebie. Gdy więc będziesz rozdawał jałmużnę, nie rozgłaszaj tego naprzód. Tak bowiem zachowują się w synagogach i na ulicach obłudnicy, którzy chcą, żeby ich ludzie chwalili. Zaprawdę mówię wam, tacy już otrzymali swoją zapłatę. Kiedy ty dajesz jałmużnę, niechaj nie wie twoja lewa ręka o tym, co czyni prawa. Niech twoja jałmużna pozostanie w ukryciu, a Ojciec twój, który widzi także to, co ukryte, nagrodzi cię za nią. A kiedy się modlicie, nie naśladujcie obłudników, czyli tych, którzy udają się na modlitwę do synagog i na skrzyżowania ulic po to, by ich [lepiej] widziano. Zaprawdę mówię wam: tacy już otrzymali swoją zapłatę. Ty zaś, gdy będziesz się modlił, wejdź do swego mieszkania, zamknij za sobą drzwi i módl się do Ojca twego, który jest tam, w skrytości. A Ojciec twój, który widzi także i to, co ukryte, odpłaci ci za to. Kiedy pościcie, nie bądźcie smutni jak obłudnicy, którzy przybierają smutny wygląd po to, by ludzie widzieli, że oni poszczą. Zaprawdę mówię wam, już mają swoją zapłatę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, ażeby twój post był widziany nie przez ludzi, lecz przez Ojca twojego, który jest tam, w ukryciu, i który widzi to, co ukryte. On to da ci zapłatę.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 6, 1-6. 16-18

Claude Lorrain - Krajobraz z Noli me tangere

2018-05-10, JW

Opuszczony przez Zmartwychwstałego grób znajduje się u podnóża Golgoty, na której szczycie widać trzy krzyże: Chrystusa i ukrzyżowanych wraz z nim złoczyńców. W ościerznicach, z których z wielką siłą wysadzono kamienne drzwi, a które leżą teraz przed grobem, stoi anioł, szczelnie wypełniając swoją postacią otwór drzwi, zwrócony obliczem ku oddalającym się kobietom. Zaskoczone kobiety stoją przy ogrodzeniu, postaci są zbyt małe, by można mówić o rozterce, jednakże to zatrzymanie, to, że nie oddalają się od grobu, lecz stoją trzymając swoje flakony i puzderka, wyraźnie wskazuje na pomieszanie, konsternację, zaskoczenie. W pewnym oddaleniu, w lewym polu obrazu, klęczy Maria Magdalena. Swój flakon postawiła na ziemi, tułów chyli się do przodu, ku postaci Chrystusa. Zmartwychwstały ledwie jest okryty błękitnym płaszczem udrapowanym na nagim ciele. Na głowie ma niewielki kapelusz, zaś w prawej ręce trzyma łopatę o długim stylisku. Obie części narracyjne dzieła: niewiasty przy grobie i Marię Magdalenę z Chrystusem - Ogrodnikiem, oddziela wspaniała panorama Jerozolimy obwiedzionej ogromnym murem. Wszystko tonie w bujnej wspaniałej roślinności. Żyznej i doskonałej.

Pytamy, dlaczego Chrystus przychodzi jako ogrodnik? Chce oschłą i pozbawioną życia duszę zamienić w kwitnący ogród, bowiem życie bez Boga jest pustynią bez życia. Jezus zmartwychwstał, aby przywrócić do życia pustą duszę człowieka.

Symbol ogrodu znany jest ze Starego Testamentu. Po grzechu pierwszych rodziców, Bóg wypędził ich z ogrodu Eden, a przy jego bramach postawił na straży aniołów, którzy z mieczami strzegli dostępu do raju. W poranek Zmartwychwstania aniołowie wskazują na pusty grób Jezusa i obwieszczają, że bramy raju ponownie otwarto dla ludzi. Wystarczy uznać w Zmartwychwstałym swojego Mistrza, aby dusza człowieka stała się jak kwitnący ogród.

Claude Larrain, Krajobraz ze sceną Noli me tangere, 1681 r. olej na płótnie 84,5 x 141 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

korzystano z tekstu ks. Mariusza Rosika "Tego poranka...", http://www.naszczas.pl/biblia/opowiesci-biblijne/zmartwychwstanie-panskie/ (2018-03-30)

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »